De zoektocht naar nieuwe wijnen

De zoektocht naar nieuwe wijnen

Afgelopen week was de jaarlijks terugkerende professionele wijnbeurs in Düsseldorf. Dit betekent 9 hallen vol met grote en kleine producenten uit de gehele wereld die allemaal de mooiste wijnen maken (vinden ze zelf uiteraard). Met bijna 5.000 producenten uit 47 verschillende landen is dit de grootste wijnbeurs van het jaar en is Düsseldorf 3 dagen lang dé wijnhoofdstad van de wereld.

Verlanglijstje en wijntrends

Ons bezoek aan deze beurs is te vergelijken met een militaire operatie. De voorbereidingen beginnen al maanden van tevoren. We inventariseren wat we met onze huidige leveranciers willen bespreken, welke nieuwe wijnen op ons verlanglijstje staan en welke trends er te vinden zijn. Daarna vormen we eenheden die allen hun eigen opdracht meekrijgen. Zondagmorgen klokslag 10 uur is ieder team op de vaste plek aanwezig en volgt de laatste briefing. Zodra de deuren open gaan begint de missie. Drie dagen lang: proeven, ruiken, bekijken, ontdekken, onderhandelen en selecteren. Van 10:00 uur ‘s ochtends tot 19:00 ‘s avonds.

Hartstochtelijk weer zien met wijnhuis Dal Cero

Het eerste team heeft de opdracht meegekregen om bij bestaande producenten langs te gaan, de resultaten van 2015 en de prognoses van 2016 te bespreken én de nieuwe jaargangen door te proeven. Dit klinkt saaier dan het is. Te midden van meer dan 500 collega’s staat ons top wijnhuis Dal Cero met een stand(je) van ongeveer 3 meter. Na een hartstochtelijk weerzien met Francesca en haar broer Nico presenteren ze ons jaargang 2015 van de Soave en Pinot Grigio. Waar kan je op zondagmorgen 11.00uur meer van uit je bol gaan dan van het proeven van deze fantastische wijnen?! 2015 is de beste jaargang die we tot nu toe van Dal Cero geproefd hebben.

Nieuwe wijn, zomerhit!

Terwijl wij dachten dat het niet beter kon toverden ze ineens een VERMENTINO-CHARDONNAY op tafel. Nieuw in hun assortiment en ongelooflijk lekker. Het enige dat ik hierover kan zeggen is dat dit nu al mijn zomertip voor 2016 is. Deze wijn is over enkele weken verkrijgbaar in de winkels en de webshop voor € 8,95.

Zuidoost-Europa opkomende wijnmarkt?

Het tweede team heeft de opdracht mee gekregen om Zuidoost-Europa te ontdekken, van Roemenië tot Griekenland. Er wordt al jaren over gesproken dat dit opkomende markten zijn, wij hebben het echter nog niet kunnen ontdekken. Daar moet op deze beurs dan maar verandering in komen. Dus duikt er een team tot op het bot gemotiveerd de beursvloer op om dé Oost-Europese ster te ontdekken waar we Nederland mee gaan veroveren. Van een hele ochtend Grieks worstelen tot een Bulgarian night. Ja, het leven van een Gastrovino-proever gaat niet altijd over rozen. Op 4 april gaan we alle wijnen na-proeven en weten we of het alle ontberingen waard is geweest.

Wijntrends

Het derde team heeft de opdracht gekregen om trends te ontdekken. Dit team bestaat uit een jongere generatie talenten die met een frisse kijk op de (wijn)wereld nieuwe dingen voor ons kunnen ontdekken. Is het een jonge wijnmaker waar ze een klik mee hebben? Of kiezen ze voor een marketingconcept speciaal voor een doelgroep ontwikkeld? Het is leuk om te zien dat ook de jonge 20-ers bij Gastrovino de voorkeur hebben voor (jonge) wijnmakers met een goed verhaal en een passie voor wijn maken. Dat zit dus wel goed de komende jaren.

Afronding

Net als de voorbereidingen gaat de evaluatie ook nog maanden duren. Eerst proeven we alle geselecteerde wijnen nog een keer en gaan we bij een positieve uitslag met de wijnmaker aan tafel en bespreken we de juiste manier om de wijnen bij jullie onder de aandacht te krijgen.

Hou onze site in de gaten want we hebben de komende maanden weer een hoop leuke nieuwe dingen te vertellen.

Salute

Arjan Rosendaal

Commercieel Directeur

Gastrovino