VINITALY | Value for money

We mochten weer. Na 2 jaar afwezigheid heeft de grootste Italiaanse wijnbeurs weer plaatsgevonden. Stel je 12 Ahoy hallen vol met alleen maar Italiaanse wijnen. Verdeeld over de regio’s van Alto Adige tot aan Sicilië en vertegenwoordigd door bevlogen wijnmakers, calculerende export managers en geslepen ondernemers. Iedereen heeft dé wijn gemaakt die niet mag ontbreken in het wijnschap of op tafel bij een heerlijke maaltijd met de allerbeste vrienden. De werkelijkheid gebied te zeggen dat de meeste wijnen niet door de ballotage commissie komen en gedoemd zijn een lokale rol te blijven vertolken. Maar hoe ziet zo’n wijnbeurs selectie eruit? En wat maakt dat de ene wijn nooit de Nederlandse grens zal passeren en we de ander binnenkort met veel plezier aan jullie voorstellen? Ik geef je een inkijkje in onze wondere wereld van proeven, selecteren en importeren.


Alles begint bij een goede voorbereiding. Dit betekent dat wij maanden van te voren met de winkels aan tafel zitten en vragen wat wij moeten bespreken met onze huidige producenten (en ja dat gaat vaak over prijs maar ook over de uitstraling en kwaliteit van de jaargang) maar belangrijker nog wat zij aangevuld willen hebben in ons assortiment. Met deze opdrachten gaan we aan de slag.

Met de bestaande producenten maken we een schema met afspraken en verdelen we de taken. Deze ontmoetingen hebben altijd een intrigerend verloop. Het begint met een hartelijk weerzien, waarna de messen worden geslepen, stratego wordt gespeeld met voor beide partijen afsluitend een bevredigend resultaat. Om vervolgens tot in de kleine uurtjes in het centrum van Verona onze samenwerking te vieren.

Potentiële nieuwe producenten worden in kaart gebracht en doorgesproken op basis van gebied, druif, stijl van de wijn, volumes en prijs. Het proeven is naast het leukste onderdeel ook direct het meest teleurstellende. Want alleen op deze manier kom je erachter hoeveel wijnen er gemaakt worden die niet passen in ons smaakprofiel.

En daar wordt het al gelijk ingewikkeld want wat is ons profiel? Zoveel mensen, zoveel smaken en zoveel meningen en toch kan ik met trots zeggen dat wij een herkenbaar signatuur hebben in ons wijnassortiment die heel veel wijnliefhebbers aan ons bindt. Of zoals ik van de week hoorde. Bij Gastrovino krijg je value for money.

En dan na het proeven van heel veel wijnen die het niet zijn, zit er ineens die parel tussen die de hele trip naar Verona succesvol kan maken. Ik zeg kan, want na deze voorselectie is het aan de commissie van winkeliers om ja of nee te zeggen. Dit is altijd spannend want met meer dan 100 jaar proef ervaring is de commissie zeer ervaren en weten ze exact wat ze willen en kunnen verkopen. Zij hebben het laatste oordeel en besluiten of de wijn een kans krijgt om door jullie ontkurkt te worden of dat je voor die wijn nog steeds naar Italië moet rijden.

Op dit moment komt er een geselecteerd aantal flessen naar Nederland met een waanzinnige ontdekking die perfect past in ons DNA. Nu fingers crossed dat dit wijnhuis net zo weet te overtuigen bij de commissie als ze bij mij op de beurs gedaan heeft. Dan hebben jullie binnenkort nieuwe wijnen te proeven bij ons in de winkels en hoef ik niet naar Italië te rijden om mijn eigen voorraad aan te vullen.

Salute
Arjan Rosendaal - Directeur Gastrovino


Al het nieuws